Informace OMI o havárii v topném kanálu v ul. Školní u č.p. 845
Dne 4.7.2018 před státními svátky odpoledne, došlo k havárii hlavního přívodu teplé vody z výtopny do celého města, dodávka teplé vody byla po provizorní opravě nouzově obnovena hned následující den, práce na provizorní opravě pokračovaly také 9.7., následně byli osloveny odborně způsobilé společnosti v regionu s požadavkem na trvalou opravu potrubí, oblouky a část potrubí, kterou bylo nutno vyměnit, měly dodací lhůtu 4 týdny a společnosti, které mají oprávnění pro svařování tlakových potrubí jsou mimo topnou sezónu zcela vytíženy. Opravu a plynulou dodávku teplé vody, bez rizika další havárie se však podařilo zajistit v přijatelném čase.
Dne 8.8. tedy byla provedena jejich výměna, následně byl zajištěn zhotovitel stavebních prací, jeřáb a další potřebná součinnost k opětovnému zakrytí stropních panelů kolektoru. V tomto okamžiku však došlo v podstatě k další samostatné havárii a to stropní konstrukce, kdy byly panely poškozeny při navazující druhé demontáži. Panely trpí hlubokou karbonizací betonu a korozí výztuže, která je důsledkem nepoužití prefabrikovaných normovaných panelů ale zřejmě výrobky na místě, které nebyly provedeny v souladu s technologickými požadavky.
Ocelové nosné části nad kompenzátorem i částí trasy kanálu musí být zcela nahrazeny. Původní panely nebylo možno vrátit na své místo a přistoupili jsme tedy neprodleně k zajištění nových, dostatečně únosných panelů, které také byly ihned zajištěny od dodavatele z Mostu, neboť panel není druh stavebního materiálu, který je možné volně zakoupit v prodejnách stavebnin. Při konečném potvrzení objednávky byla provedena fyzická kontrola nabízených panelů a bohužel zjištěn fakt, že ve skutečnosti neodpovídají nabízeným a poptávaným parametrům.
Vzhledem k nemožnosti získat v rozumném čase prefabrikované, dostatečně únosné panely (nikoliv panely silniční, které pro náš účel nejsou vhodné) proběhla dne 20.8.2018 další kontrola statika, byla konzultována i možnost provedení stropu na místě, tedy za pomocí bednění, armatury a vibrovaného betonu. Statik, následně zhodnotil celý stav a provedl návrh řešení stropu kompenzátoru, tak aby byl dimenzován pro pojezd těžkých vozidel, které se po silnici pohybují. Stávající stav byl zcela nedostatečný, konstrukce byla trvale namáhána a zcela degradovala, hrozil reálně propad celé vozovky.
V současné době byly již na stavbu dodány nové ocelové nosníky, které budou na místě dále upravovány a doplněny podpěrami, opatřeny betonovým opláštěním, které bude plnit funkci protikorozní ochrany. Na základě projektu vyhotoveného statikem, již byly zadány do výroby nové stropní panely, jejich dodávka se očekává zhruba ve středu 5.9., následně budou provedeny práce na opravě konstrukce a krytu komunikace a obnoven provoz. Vzhledem k poloze hrany kompenzátoru v ose vozovky, však není možné umožnit průjezd ani osobním automobilům, hrozilo by vytlačení čela kompenzátoru a následné zřízení bočních stěn.
Omlouváme se tímto občanům za ztížené podmínky při průjezdu městem, shora popsaná situace je komplikována souběhem dvou navazujících havárií, kapacitami jednotlivých zhotovitelů v době špičky stavební sezóny a dovolených, obdobím mimo topnou sezónu kdy odborné topenářské společnosti řeší plánované rozsáhlé práce na systémech zásobování teplem v jiných městech a také kooperací se statikem a výrobcem panelů, který je zcela vytížen na několik měsíců dopředu. Všechny tyto okolnosti bohužel prodlužují realizaci prací na odstranění těchto havárií.